|
|
____________________________________________ |
|
PERSBERICHT
Den Haag 14 maart 2006
JOHN TER HORST
'breekt door zijn eigen constructivistische kaders'
Opening 8 april 2006 om 17.00 uur, met openingspoëzie door Jan Schilders.
Vanuit de ramen in het Atelier aan de Gevers Deynootweg kijk je over grijze
stapelingen naar de zee, een uitzicht waar een zuigend poëtische
werking vanuit gaat. Hier in het helderwitte Atelier laat John ter Horst
mij een nieuwe weg zien die hij is ingeslagen na twintig jaar constructivisme.
Vrolijk ogende figuraties wandelen stekelig door de bestaande kaders.
Er zijn altijd vele aanleidingen in een ontwikkeling maar een van de momenten
is zijn vondst van een jaargang 'Beelding' uit het jaar 1989, een veelbewogen
tijd met acties en idealen. Hierin komen we zijn werk ook al tegen, met
daar omheen Frans Zwartjes en Gerhard Richter.
John wil naar eigen zeggen die vrijheid weer terug in zijn werk en absorbeert
dan ook de tijd en zijn omgeving. Wederom een tijd met veel beweging,
anders en zo mogelijk met een nog groter bewustzijn van die ander in dezelfde
wereld. In FAS3 zal (de première van) het verleden, heden en een
idee over de toekomst van het werk van John te zien zijn. Momenteel werkt
John aan een opdracht in de openbare ruimte, een samenwerkingsproject
met de fotograaf Marc Heeman (eerder te zien in FAS3).
Voor meer informatie www.fas3.nl
of www.vanstand.nl
Openingstijden: do. t/m za. 14.00 tot 18.00 uur.
Expositie van 8 april t/m 29 april 2006 |
|
____________________________________________ |
|
Open
atelier bij twintig kunstenaars in Scheveningen
SCHEVENINGEN - Ruim twintig, meest jonge, Nederlandse en buitenlandse
kunstenaars zetten de deur van hun werkruimte open op zaterdag 30 oktober.
Dit gebeurt in het Ateliercomplex Helena aan de Gevers Deynootweg 59 in
Scheveningen.
Ateliers en werk zijn te bekijken van 12.00 tot 18.00 uur. Daama is er
ook nog gelegenheid om gezamenlijk wat na te praten onder het genot van
levendige muziek door verschillende bands, inclusief eten en drinken.
(Beeldende) kunstenaars van verschillende pluimage; schilders, tekenaars,
beeldhouwers, fotografen, videomakers, ontwerpers, performers, muzikanten,
theatermakers en soms combinaties van dit alles.
Exposanten
zijn:
Fotografie: Marc Heeman - Johan Nieuwenhuizen - Tim Mintiens - Marije
v.d. Oever;
Helena ontwerpers: Adjan Hooymaijers - Menno Schut;
Mixed media: Harold de Bree - Marjolijn v.d. Meij;
Ruimtelijk werk/beeldhouwen: Jan Schilders;
Schilderen en tekenen: Asmir Ademagic - Adele Economou Krubnerova - Janine
Hilverdink - Lilian van Hepen - Eyal Holtzman - Menno Schut - John
ter Horst - Jan Jaap Venema - Leon v.d. Vet - Babette Wagenvoort
- Nathalie Pravda;
Textiele vormgeving en vrij textiel werk: Marianne Kemp (horsehairweaving)
- Esme Molenkamp;
'Vers' mode-, design- en kunstproducten: Anne Hylkema;
Video en installaties: Channa Boon - Adele Economou Krubnerova - Mariska
Streefland;
Optredende Bands; o.a. Peptones
- akoestisch.
Gemeentelijk belangenbehartiger van kunst en kunstenaars "Stroom",
heeft voor de atelierruimtes gezorgd en subsidieert ook deze open atelierdag. |
|
____________________________________________ |
|
Expositie
John ter Horst
Autodidact John ter Horst ontwikkelt zich thans op een viertal gebieden:
Het creëren van wandreliëfs, sculpturen, pentekeningen en olieverfschilderijen.
Grote voorbeelden voor John zijn Jan
Toorop en de beelden van Rodin.
Hij leeft met en droomt van schilderijen. De middeleeuwse etsen van Albrecht
Dürer gaven het basis idee voor meerdere werkstukken.
John heeft een atelier in de Garenspinnerij en is deelnemer
aan 'Kunstmoment 2000'.
John ter Horst (44) had eerdere exposities in:
Het Ministerie van Sociale Zaken,
Musee Alternativ in Den Haag,
Pullman Hotel in Den Haag,
Booterwaag in Den Haag,
Deelname Artikalender Kunstcollectief Artimediair. |
|
____________________________________________ |
|
JOHN
TER HORST
John ter Horst, geboren in 1956, is autodidact en heeft zich sinds het
begin van de jaren tachtig actief ontwikkeld tot het creëren van
wandreliëfs, sculpturen en pentekeningen en heeft zich later vooral
toegelegd op het maken van olieverfschilderijen. John: "Voorop staat
dat elke creatie een avontuur moet zijn in het samensmelten van sfeer
en gevoelsstemming, gebundeld in kleur en vorm. Zonder mezelf veel van
eigentijdse stijlen aan te trekken zoek ik naar een geheel eigen beeldtaal
waarin ondubbelzinnig angsten en vreugde tot uiting komen. Het maken van
kunst is voor mij een weergave van het op de vrije loop laten van je fantasie
in combinatie met pure ambacht. Alleen met kennis uit het verleden kan
een kunstenaar zich ontwikkelen met een lust tot experimenteren".
Eerdere exposities.
-Raakvlak 1987, Galerie Bascuul Den Haag
-Ministerie van Sociale Zaken Den Haag
-Musee Alternativ 1989 Den Haag
-John ter Horst en Jessy Rahman, Boterwaag Den Haag
-Deelname aan de Artikalender '90 en '91 van het Kunstcollectief Artimediair
Den Haag
-Rabobank Boskoop
-Petit Galerie het Vijfde Wiel Boskoop
-Pulman Hotel Centraal Den Haag
Heeft u interesse in een aankoop, dan kunt u contact opnemen met;
John ter Horst, Cornelis Ketelstraat 35, 2806 SK Gouda, 0182-527 207 |
|
____________________________________________ |
|
De
schilderijen van John Ter Horst
Vroeger exposeerde John, begeleider in BW Kokarde, regelmatig in apotheken
en restaurants. Daarna is het er een tijd lang niet van gekomen. Vorig
jaar heeft hij een aantal van zijn oude schilderijen opgehangen op BW
Kokarde. Sommige schilderijen had hij zelf al tijden niet meer gezien.
Hij kreeg daar leuke reacties op. Met het gevolg dat hij weer zin kreeg
om nieuw werk te maken.
John (38) is zijn werkende leven begonnen in een verpleeghuis in Mariahoeve.
Bij een andere instelling heeft hij een opleiding tot ziekenverzorging
en een in-service opleiding socio-therapie gevolgd. Daarna wilde hij iets
totaal anders doen. Hij heeft toen in Waddinxveen gedurende een periode
van zes jaar op een meervalkwekerij gewerkt. En niet zonder resultaat:
het kweken van tropische vissen is nu een van John's hobbies. Op een goed
moment wilde hij toch weer terug naar de gezondheidszorg, via een vriendin
kwam hij met het RIBW in contact. Sinds vorig jaar september werkt hij
als vaste kracht op BW Kokarde.
John vindt schilderen fijn omdat je op een wit vel papier of doek iets
creeërt dat helemaal van jou is. Hij werkt vooral met potlood, pen
en olieverf maar hij heeft ook een aantal wandreliëfs gemaakt. John
start meestal vanuit een bepaald basisgegeven of een idee, het komt echter
regelmatig voor dat daar tijdens het proces niets meer van overblijft.
Soms ligt een schilderij ook een langere of kortere periode stil en weet
hij pas na een maand hoe hij verder moet. Halverwege het maken van een
werk ontstaat vaak alweer het idee voor een volgend schilderij. Aan beeldhouwen
heeft hij zich nog niet gewaagd, maar het rommelt in zijn hoofd om iets
in die richting te gaan doen, bij voorkeur met metaal en steen. De beeldhouwer
Rodin is zijn grote voorbeeld. John heeft in Parijs en Brussel veel werk
van Rodin gezien en bewonderd. In de schilderkunst is Jan Toorop zijn
voorbeeld. John bezoekt veel exposities en musea. Het kijken naar wat
een ander gemaakt heeft inspireert hem bij het zoeken van een thema of
een werkmethode. Ook televisiebeelden en kleuren vormen een bron van inspiratie.
John zelf over het opdoen van inspiratie: "Als het in de zomer begint
te schemeren komt de wereld als het ware een beetje tot rust. Het is nog
niet helemaal donker, er ontstaan veel silhouetten en de dingen gaan er
een beetje mysterieus uitzien. Bomen worden mooier en de dierenwereld
gaat slapen. Ik zit dan in de tuin en neem een half uur lang alles in
me op. Daarna ben ik in staat iets op papier te zetten". Ook muziek
kan hem soms positief beïnvloeden, maar eigenlijk werkt hij het liefst
in een stille omgeving. En dan bij voorkeur in het donker, met een enkel
lichtpunt op het werk. |
|
____________________________________________ |
|
Petit
Galerie 't Vijfde Wiel
Petit Galerie 't Vijfde Wiel voor kunstenaars uit de regio Boskoop.
Op een schilderachtige locatie aan de Gouwe, gelegen aan de Barendstraat
in Boskoop, is Petit Galerie 't Vijfde Wiel gevestigd in een pand dat
hiervoor bij uitstek geschikt is. Het exterieur doet veronderstellen dat
het interieur hierop afgestemd is. Dit vermoeden wordt bevestigd bij het
betreden van deze stijlvolle, met smaak ingerichte galerie, waar mevrouw
S. Lamoree de scepter zwaait. Zij wordt in haar activiteiten bijgestaan
door mevrouw A. van der Loo. In 't Vijfde Wiel heeft menigeen reeds gevonden
wat gezocht werd om het interieur te decoreren. Bijvoorbeeld een fraai
schilderij, een ets, een aquarel, kaarsen, een beeldhouwwerk of een keramische
creatie. Opvallend zijn bijvoorbeeld de beschilderde houten dienbladen.
Deze petit-galerie is bij uitstek een gelegenheid waarvan gesteld kan
worden dat het mes aan twee kanten snijdt. Er is een aanbod van kunst
gecreëerd door kunstenaars uit de Boskoopse regio en er zijn liefhebbers
die van de aanblik van al dat gecreëerde intens kunnen genieten.
Daarbij biedt 't Vijfde Wiel een permanente expositiemogelijkheid.
"We hebben een stichting gevormd om jonge kunstenaars bekendheid
te geven. Deze kunstenaars exposeren in onze galerie. Het is tevens een
verkoopexpositie. De mogelijkheid bestaat ook om werk op bestelling te
leveren. Onze stichting bemiddelt en verkoopt in consignatie. In de nabije
toekomst is de opbrengst bestemd voor een goed doel, misschien wel Foster
Parents. Maar nu willen we even bijkomen van de aanloopkosten". Mevrouw
Lamoree is in Boskoop geen onbekend persoon, ze was immers samen met haar
man eigenaar van hotel Neuf, wat slechts door een parkeerterrein van 't
Vijfde Wiel is gescheiden. Ze besloot om in het pand waarin thans 't Vijfde
Wiel is gevestigd iets creatiefs te beginnen. "Van lieverlede kwam
ik op het idee om het pand te gaan gebruiken voor exposities, vanwege
contacten met jonge kunstenaars die vroegen om expositieruimte. En zo
ging anderhalf jaar geleden onze galerie van start", lacht ze. Ze
benadrukt dat er aan de kunstenaars de voorwaarde gesteld wordt dat zij,
om in 't Vijfde Wiel te mogen exposeren, kwalitatief goed werk moeten
leveren. Lies Hardijzer bijvoorbeeld is een Boskoopse. Zij is acrylschilderes
en heeft mooie abstracte pastels ingezonden van een kleurencompositie
die afgestemd is op het eigentijdse interieur. Dick van Vorst uit Bilthoven
maakt objecten van golfkarton en heeft ook abstracte 'producten' ingezonden.
Corrie Korver uit Waddinxveen is beeldhouwster en vervaardigt o.a. leuke
beeldengroepjes. Ze werkt zowel kleinschalig als met groot materiaal en
is tevens bedreven in het 'gietwerk'. John ter Horst, geboren te Gouda,
maar nu woonachtig in Boskoop, exposeert o.a. in de plaatselijke Rabobank
en maakt vooral Oosterse schilderwerken op olieverf. Ook in 't Vijfde
Wiel kan men zijn overtuigende kunstuitingen, die qua stijl duidelijk
afwijken van de overige inzendingen, bekijken. |
|
____________________________________________ |
|
Permanente
exposanten:
Wie het werk van keramiste Gees van Wet uit Waddinxveen kent, zal beamen
dat zij kwalitatief goed werk levert en kunstzinnig van aard is. Doorgaans
werkt zij met fraaie pasteltinten. Een glazen vitrinekast met keramiek
door haar vervaardigd is een blikvanger in de woonkamer...
De Moordrechtse Gerda Euwals heeft ook bijzonder fraai keramiek in een
kleur die tussen staalblauw en koningsblauw in zit, met een parelmoer
glans. Haar keramiek is goed betaalbaar. Ongetwijfeld zal haar blauwe
'fruit' goed staan op de bekende ronde bijzettafel.
Jan Groenewegen maakt prachtige etsen. Fraaie lijntjes worden soms minuscuur
op papier gezet en het resultaat zijn fraaie vergezichten, stillevens
en portretten. Daarnaast weet hij met vaste hand olieverf op doek te schilderen,
met fraaie resultaten....
Zijn vrouw Coby Hensen is aquarelliste en exposeert ook in restaurant
Bibelot. Ze heeft een eigen, herkenbare stijl waarnaar je genietend kunt
kijken. Ze is in staat de schoonheid van een bloem met 'waterverf aquarellerend'
vast te leggen, maar ook een stilleven te vereeuwigen of een vergezicht.
John ter Horst exposeert onder andere in de plaatselijke
Rabobank. John maakt vooral Oosterse schilderwerken op olieverf. Ook in
't Vijfde Wiel kan men zijn overtuigende kunstuitingen, die qua stijl
duidelijk afwijken van de overige inzendingen, bekijken.
Wie de Galerie 't Vijfde Wiel eens wil bezoeken, kan dit
tijdens de openingsuren doen. Donderdag van 14.00 tot 17.00uur; vrijdag
van 14.00 tot 21.00 uur (van 18.00 tot 19.00 uur gesloten) en op zaterdag
van 10.00 tot 17.00 uur.
Inlichtingen tel. (prive) 01727 -17239 |
|
____________________________________________ |
|
Werk
van John ter Horst, te zien in restaurant de Bottelaar.
De
Bottelaar
Adres: Molenwerf 16. John ter Horst exposeert expirimentele schilderijen
tot 1 april. Dit als aanloop tot de opening van de atleierruimet in De
Garenspinnerij.
|
|
___________________________________________ |
|
GEOPEND
PETIT GALERIE
'T 5E WIEL
Expositie: John ter Horst. Olieverfschilderijen en diverse andere technieken.
Keramiek: Gees van Vliet.
Bundelingen v. net: Nelleke Kroes. Marina Potter:
Sieraden. Ans v.d. Bosch: kaarsen,
Kaarten, e.d.
Open vrijdags: 14.00-21.00 uur.
Zaterdag: 10.00-17.00 uur.
Via Lamoree, Barendstr. 8, Boskoop,
Tel.: 01727-17239. |
|
____________________________________________ |
|
BOSKOOP
- In totaal tien werken van Boskoopse of oud-Boskoopse kunstenaars komen
te hangen in het Rabobank-gebouw aan de Burgemeester Colijnstraat. Het
gaat om werken in acrylverf van Liz Hardijzer, olieverfschilderijen van
oud-Boskoper John ter Horst en aquarellen van Nellie
de Jong.
De beslissing hiertoe werd genomen nadat het gebouw werd verbouwd waarna
enkele lege muren personeel en directie aanstaarden. "We hebben eerst
gedacht aan het ophangen van een aantal posters, maar die zijn ook vrij
duur in de aanschaf", zo meldt een woordvoerder van de bank. "Vervolgens
kwamen we op het idee om werk aan te kopen van Boskopers. Dat leek ons
wel zo toepasselijk en het zijn ook mooie werken". De bank wil het
voorlopig bij deze tien werken laten en zal later meer Boskoopse kunst
aanschaffen. "We zijn ons nog aan het oriënteren", zo luidt
het. |
|
____________________________________________ |
|
Graven gaan open, doden dansen rond de zerken. Delvers zijn nu dienaar.
Vurig is het feest, warm is nog het bloed dat kleeft aan de penselen.
In de kunst is de koude wind gaan liggen. De gekken gaan weer regeren,
de fantasie herleeft. Ik glimlach naar mijn creatie. Hij schatert het
uit.
J.t.H.
Deze
opvallende piepshow is ontworpen door John ter Horst en is te zien door
een kijkgat in de grote zaal van het Paard (naast de kleine bar). De installatie
kan bekeken worden op avonden dat het Paard geopend is. |
|
____________________________________________ |
|
Expositie
Musee Alternativ
Jonge kunstenaars in voormalige Rex-bioscoop
DEN HAAG - Onder het motto 'Musee Alternativ' gaan zondag 21 mei de deuren
van de voormalige Rex-bioscoop aan de Lange Poten 41 weer eens open voor
het publiek. De nieuwe eigenaar van het fraaie pand, de firma Tivolino,
stelt deze locatie gratis beschikbaar aan een groep jonge beeldende kunstenaars.
Met een groots opgezette en op de locatie afgestemde expositie presenteren
zij hun actuele kunstwerken. De tentoonstelling wordt zondag 21 mei om
14.00 uur geopend. De opening wordt opgeluisterd met 'live' muziek van
Indiase musici. Zij bespelen onder meer de sitar en tabla's. Daarna gaat
de kunsthistoricus Tito Cruls nader in op de getoonde kunstwerken. Door
de combinatie van diverse disciplines en stijlen en de specifieke indeling
van het gebouw is een spectaculair geheel ontstaan. Gedurende de twee
weken durende expositie, die tot zondag 4 juni dagelijks geopend is, zijn
diverse performances te zien. Op de dag van de opening wordt er gemusiceerd
door leerlingen van de Stedelijke Muziekschool. Verder staan op het programma
onder meer een videoperformance van Mieke Visser en een optreden van het
trio Schickx & The Subterraneans. Ook wordt er in een doorlopende
voorstelling kunst op video getoond, waaronder computergraphics van de
Duitser Bernhard Lugert. Nadere informatie hierover is te vinden in de
jongste editie van het Art. Magazine van de stichting Artimediair, gevestigd
in Galerie "Bekijk Het Maar" aan de Prinsegracht 14. |
|
____________________________________________ |
|
Roy
de Hair (rechts) met enkele deelnemende kunstenaars op een van de galerijen
in het voormalige Rex-gebouw. Geheel links staat Marian Sloot, derde van
rechts is Kor Hendriks.
Expositie in oud bioscoopgebouw
door DANNY VERBAAN
Den Haag — De voormalige bioscoop Rex aan de Lange Poten 41 wordt
vanaf volgende week zondag tijdelijk ingericht als galerie. Gedurende
twee weken zijn in het gebouw zo'n vijfenzeventig werken van voornamelijk
beginnende kunstenaars te zien. De tentoonstelling wordt verzorgd door
de stichting Zelfkunst, die vanaf de start van de manifestatie zal gaan
opereren onder de naam stichting Artimediair. "Wij proberen de afstand
tussen het publiek en de kunstenaars te verkleinen", aldus coördinator/bestuurslid
Kor Hendriks. 'Zelfkunst' werd zo'n drie jaar geleden opgericht om nog
onbekende kunstenaars op weg te helpen. De stichting begeleidt hen bij
het presenteren van hun werk. Zo worden er exposities georganiseerd in
cafe's, eetgelegenheden, winkels, apotheek Mariahoeve en het Pullman Hotel
aan het Spui. Zelf beschikt Zelfkunst over een kantoorruimte met het piepkleine
galerietje "Bekijk Het Maar" naast jongerencentrum het Paard
aan de Prinsegracht. De leden betalen jaarlijks 35 gulden en dragen een
percentage van de opbrengst van de via de stichting verkochte werken af.
Voor de coördinatie van de activiteiten zorgen Hendriks en Marian
Sloot, beiden met behoud van hun uitkering. Zeefdrukken zijn al verkrijgbaar
vanaf tien gulden. Ongeveer veertig kunstenaars hebben zich inmiddels
bij de organisatie aangesloten. Meer leden wil de stichting er op dit
moment niet bij hebben, omdat de twee coördinatoren het werk anders
niet aan kunnen. "Wil je de kwaliteit waarborgen, dan moet je er
af en toe even de rem opzetten", zegt Roy de Hair, interimvoorzitter
van het stichtingsbestuur. "We willen niet te hard groeien".
Galerijen.
Voor het houden van een groepspresentatie van de aangesloten kunstenaars
werd op zoek gegaan naar een grote, karakteristieke ruimte. Onder meer
is gedacht aan sociëteit "De Witte" en aan het industriecomplex
op de hoek Binckhorstlaan/Trekvlietplein, waar nu de gashouder wordt gesloopt.
Hendriks: "We hadden als voorwaarde gesteld dat de locatie op zich
ook bijzonder moest zijn". Het aparte van het voormalige Rex-gebouw
aan de Lange Poten is de indeling: de twee verdiepingen zijn als galerijen
rond een open ruimte gebouwd; vanaf de begane grond is via een doorschijnend
gedeelte in het dak de lucht te zien. Het complex is beschikbaar gesteld
door de firma Tivolino die in het pand een speelhal wil vestigen. De manifestatie
heeft als titel 'Musee Alternativ' gekregen. Met het oog op de tentoonstelling
zal de gevel, die nu nog dichtgeplakt zit met affiches, worden schoongemaakt
door de stichting Villa Maecenatis. Deze nam vorig jaar het initiatief
om kunstenaars rolluiken in de binnenstad te laten beschilderen. Tijdens
het Musee Alternativ zal opnieuw een aantal rolluiken onder handen worden
genomen. Thuiskunst 'Zelfkunst' verandert in 'Artimediair' omdat deze
benaming de lading beter dekt, zo vindt De Hair. De organisatie vervult
immers een intermediaire functie tussen kunstenaar en publiek. De ervaring
is bovendien dat 'Zelfkunst' ten onrechte nogal eens geassocieerd met
'thuiskunst': met het hobbyen van amateurs. Plannen zijn er genoeg. Zo
zou er bijvoorbeeld in de toekomst ook iets creatiefs kunnen worden gedaan
op de Pier, in de oude tramremise aan de Frans Halsstraat of in de woontoren
in Bezuidenhout-west. "Het kan zelfs voor een makelaar interessant
zijn om op die manier een leeg pand te presenteren", aldus Hendriks.
Het Musee Alternativ is gratis toegankelijk. De openingstijden zijn van
maandag tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.30 uur, op donderdag tot
21.00 uur. Zondags kunnen belangstellenden langskomen van 13.00 tot 17.00
uur. Het openingsprogramma op 21 mei begint om 14.00 uur en omvat een
optreden van Indiase musici en een voordracht van kunsthistoricus Tito
Cruls. |
|
____________________________________________ |
|
Vrijbuiter
in de schilderkunst exposeert
John ter Horst schildert tussen droom en werkelijkheid
GOUDA - Hoewel de officiële opening nog moet plaatsvinden en de atelierverbouwing
nog gaande is, heeft Gouda er in de Garenspinnerij een kunstbolwerk bij
gekregen. Op 'Kunstmoment 2000', de open atelier route, die half april
moet plaatsvinden zal het grote publiek ook een kijkje in de keuken van
dit kunstenaarsgezelschap kunnen nemen. John ter Horst treed aan de vooravond
van dit gebeuren met een eigen expositie naar buiten. Enkele collega's
zullen hem later op dezelfde locatie volgen. Bekende, maar ook nieuwe
gezichten in het Goudse.
Ter Horst: "De Garenspinnerij is een prima locatie om te werken,
maar of het nu ook zo'n ideale plek is om publiek en kopers te trekken
valt nog te bezien. Echt een groepering opererend onder een eigen naam
zijn we niet. We zitten er met twaalf kunstenaars en komen een aantal
keren per maand bij elkaar. De plannen zijn wel aanwezig om kunstactiviteiten
of workshops te organiseren. Wellicht krijgt dit allemaal in een later
stadium nog vorm."
De Hagenaar van geboorte, nu tien jaar woonachtig in Gouda, startte met
een atelier aan de Cornelis Ketelstraat. Hij kent Burgvliet, het Goudse
kunstenaarsgenootschap. De 'vrijblijvendheid' van de bezoekers frappeert
hem. Hoewel hij het prima naar zijn zin heeft in deze stad blijft zijn
kunstenaarshart toch in het Haagse verkeren. Hij kiest zorgvuldig zijn
woorden: "De belangstelling voor elkaars werk is hier maar klein.
Ik vind het cultuurwereldje benauwend. Alles is erg besloten. Er is geen
samenwerking. Deze gang van zaken in combinatie met het gebrek aan openheid,
houdt de eigen ontwikkeling tegen."
Al op de middelbare school zat John onder de lessen materiaalkennis te
'prutsen op een doekie'. Later sloot hij zich aan bij stichting Artimediair
voor het exposeren en verkopen van zijn werk. Veel stak hij op van het
werken op de Vrije Academie in Den Haag. "Het ideeën bij elkaar
opdoen en elkaar bijsturen, samen erover praten werkt erg verfrissend."
Ter Horst is een deeltijd-kunstenaar. Hij is werkzaam als begeleider in
de psychiatrie bij het project begeleid wonen. John: "Mijn leven
bestaat uit schilderen: als ik slaap, droom ik van schilderijen. Ja, denk
er zelfs in. Ik ben 'doorlopend' aan het experimenteren. De lust daartoe
kan ik niet bedwingen. In de Garenspinnerij kan ik nu ook veel groter
werk maken. Het is daar veel rustiger en stiller en dat is goed voor mijn
concentratie. In de toekomst denk ik aan het maken van wandreliëfs
met gips". Het interessante van het werk van Ter Horst is dat de
worsteling tot het vinden van een eigen vorm, het gevecht met de materie
en de botsing tussen droom en werkelijkheid zo duidelijk herkenbaar is
in zijn werken. Zo zijn er stukken bij die het in glas-in-lood uitvoering
uitstekend zouden doen. En ook dat is weer verklaarbaar omdat John een
verwoed verzamelaar van Venetiaans glaswerk is. Een vrijbuiter in de schilderkunst
die wellicht ooit zijn roots zal vinden, maar voorlopig zit dat er nog
niet in. De expositie van John ter Horst is te zien tot 1 april in Restaurant
De Bottelaar, Molenwerf 6. |
|
____________________________________________ |
|
Filmhuis
Gouda
In de maanden juli en augustus exposeert John ter Horst in het Filmhuis.
Autodidact John ter Horst (1956) heeft zich sinds begin jaren '80 ontwikkeld
op een viertal gebieden: het creëren van wandreliëfs, sculpturen,
pentekeningen en zijn meest actuele werk: olieverfschilderijen. John begint
aan zijn schilderijen als aan een avontuur. Gehuld in kleuren ontstaat
uit de interactie tussen sfeer, gevoel en stemming een geheel eigen beeldtaal.
Een beeldtaal waarin zowel angst als vreugde ondubbelzinnig tot uiting
komen.
Atelier en tevens bezoekadres van John:
Turfsingel 34 Gouda (0182-527207).
John ter horst, 'Bloodrelevants', 1998
FILMHUIS GOUDA
Laan??
2802 KB GOUDA toegangsprijs fl. 12,50 CJP/PAS65/donateurs fl. 10 |
|
____________________________________________ |
|
Ger
Verjans ontwerp vertoont duidelijke invloeden van zijn vroegere collages.
Deze prent 'Dag en Nacht' drukt op schematische wijze door middel van
geometrische vormen de maanstanden en de baan van de zon uit. Het totaal
vormt een spannende compositie.
Cor de Jong is gewend aan het werken met grafische technieken en in het
bijzonder met de lithografie. Voor deze kalender moest hij echter afwijken
van zijn normaal gebruikte werkwijze en een zeefdruk in drie drukgangen
voorbereiden. Met resultaat is - mede door het gebruik van primaire kleuren
- een krachtige prent geworden.
John ter Horst gebruikte voor zijn ontwerp krijt om de
spontaniteit van zijn stijl tot uitdrukking te brengen. Voor deze kalenderprent
heeft hij een expressionistische stijl gehanteerd die afwijkend is van
wat hij doorgaans maakt. Het resultaat is een directe, sprekende schets
ingevuld met harde kleuren.
De prenten zijn uitgevoerd in zeefdruk op natuurkarton. De zeefdrukken
zijn genummerd en gesigneerd in een oplage van 120 stuks (formaat 40 x
40 cm.)
De kalender is een fraai geheel geworden in vorm en inhoud. Mede door
de speciale aandacht voor de vormgeving van het kalendarium en de uitvoering
ervan de moeite van het aanschaffen meer dan waard. Het formaat van de
totale kalender is 40 x 60 cm. De prenten zijn apart van het kalendarium
gebonden.
De (gebonden) standaardversie kost fl.75,-.
De luxe uitvoering (eerste 25 exemplaren) komt op fl. 150,-.
Vormgeving en druk: Bhaskar Hande en Kor Hendriks.
De expositie, die een overzicht geeft van de totale grafiek-collectie
van het collectief, duurt tot vrijdag 24 november a.s.
De expositie is te bezoeken dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur behalve
vrijdag en maandag in Galerie "Bekijk Het Maar"
Prinsegracht 14 Den Haag tel: (070)-637 388 |
|
____________________________________________ |
|
ARTKALENDER
1990
Artimediair besteedt veel aandacht aan de uitgave van eigen grafiek. Aan
het eind van dit jaar is de tweede serie drukken van de maand kompleet.
Bovendien wordt er voor de derde maal een kalender uitgegeven. De uitvoering
en vormgeving zijn dit jaar wederom verbeterd. De kalender bestaat uit
6 pagina's. ledere pagina bevat een prent en een los kalendarium van twee
maanden. Het formaat van de prenten is 40x40 cm. Het formaat van de totale
kalender is 40 x 60 cm. De prenten zijn speciaal voor de kalender ontworpen
door zes Haagse beeldende kunstenaars. Bhaskar Hande, Kor Hendriks, John
ter Horst, Cor de Jong, Paul Pasman en Ger Verjans zijn geselecteerd uit
de kunstenaars van het collectief Artimediair. Zij hebben ieder een unieke
zeefdruk ontworpen die een goede indruk geeft van hun eigen stijl. De
kalender is zo samengesteld, dat diverse actuele stijlen bijeengebracht
zijn.
De kalender kost fl.75,- (leden en donateurs krijgen 20% korting). De
zeefdrukken worden uitgevoerd in drie-kleuren-druk in een beperkte oplage
van 100 stuks. Zij worden genummerd en gesigneerd door de kunstenaars
en kunnen een belangrijke en voordelige aanvulling zijn van uw verzameling
grafiek. De prenten zijn gedrukt op 250 grams natuurkarton. De vormgeving
en druk zijn in handen van Bhaskar Hande en Kor Hendriks. De presentatie
van de nieuwe kalender zal plaatsvinden op zondag 5 november om 15.00
uur in Galerie "Bekijk Het Maar". Proefexemplaren van de prenten
zijn ter inzage vanaf 25 October. Vanaf deze datum kan ook ingetekend
worden op de kalender. |
|
____________________________________________ |
|
Cover
van Art Magazine
Aankondiging expostie
|
|
____________________________________________ |
|
Het
collectief Artimediair heeft zo langzamerhand een geheel eigen plaats
verworven binnen Haagse kunstkringen. De groep van 35 aankomende kunstenaars
doet momenteel op diverse plaatsen van zich spreken. Samen met theater
Korzo heeft Artimediair een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een sculptuur
(een model) voor het open trappenhuis in de foyer van theater Korzo. De
inzendingen zijn tot januari tentoongesteld in het nieuwe gebouw van de
Vrije Academie (Paviljoensgracht 20/24). Daarnaast exposeert Artimediair
deze maand voor de tweede maal in de voormalige Rex-bioscoop aan de Lange
Poten (het Tivolino gebouw). De expositie is minder omvangrijk dan de
afgelopen keer en bestaat ditmaal alleen uit grafiek. Ook wordt de 1990-Kalender
met prenten van zes aangesloten kunstenaars onder de aandacht van het
publiek gebracht.
In galerie "Bekijk 't Maar", de thuisgalerie van de groep aan
de Prinsegracht 14, is deze maand werk te zien van John ter Horst
(1959). Net als veel andere leden van Artimediair is hij een autodidact;
zonder zich veel van eigentijdse stijlen aan trekken, zoekt hij een eigen
beeldtaal. De expositie is samengesteld met recente werken op papier waarbij
tegen een diepzwarte achtergrond met oliekrijt een figuratieve voorstelling
is getekend. Voor dit werk vond John ter Horst inspiratie in de kunst
van de middeleeuwen.
Hij heeft een romantisch beeld van die tijd: een periode waarin de mens
nog niet vervreemd was van zijn gevoelens, maar heel primair uiting gaf
aan woede, vrolijkheid of liefde. De kunst in die dagen weerspiegelde
ondubbelzinnig de angsten en vreugden van het volk, waarbij de nadruk
lag op de religieuze belevingswereld. Met dit ideaalbeeld van de middeleeuwen
voor ogen maakt John ter Horst zijn eigen symbolische schilderijen. Drie
grote en vrije sobere werken heten 'de Nar', 'de Ziener' en 'de Heler'.
Het zijn gestileerde staatsieportretten van deze volkse archetypen. Met
enkele monochrome vormen bouwt hij de karikaturale portretten op. Op afstand
lijkt de vorm van het hoofd op een collage van geknipt of gescheurd papier.
In al hun eenvoud zijn het grappige koppen geworden die veel van hun oorspronkelijke
boosaardigheid hebben verloren.
John ter Horst zegt bij dit werk geïnspireerd te zijn door de gravures
van Albrecht Dürer. Toch is er nauwelijks enige overeenkomst met
de schitterend gedetailleerde prenten van Dürer; wel is het zo dat
John ter Horst net als zijn grote voorbeeld een allegorische betekenis
aan de voorstelling geeft. Op werken met titels als 'Kwaad tegen Goed'
en 'Leven en Dood' is dat heel duidelijk. De achtergrond bestaat uit twee
kleuren: in het midden een groot zwart vlak, omgeven door grijs aan de
randen. Het overheersende zwart staat voor de kwade krachten; het grijs
voor het goede. De voorstelling toont fabeldieren, narren en duiveltjes
die in een weerloos groepje mensen een gemakkelijke prooi vinden. Ook
nu is het beeld niet angstaanjagend, maar eerder komisch en aandoenlijk.
De werken van John ter Horst zijn allegorieën met een knipoog, moderne
plaatjes bij oude verhalen over geloof en bijgeloof. Als cartoonachtige
illustraties zijn ze goed geslaagd, meer pretenties had de maker waarschijnlijk
ook niet. Fragment uit "Kwaad tegen Goed" van John ter Horst.
HANS OERLEMANS
Galerie Bekijk Het Maar, Prinsegacht 14, Dan Haag. John
ter Horst (schilderijen). Geopend van dinsdag tot en met zondag
van 13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 24 december. |
|
____________________________________________ |
|
EXPOSITIE
JOHN TER HORST
De laatste expositie van 1989 in galerie "Bekijk Het Maar" is
van het werk van John ter Horst. Deze Haagse kunstenaar heeft geëxperimenteerd
met diverse disciplines en materialen zoals: olieverf op doek, pentekeningen
en wandreliëfs. Momenteel werkt hij met inkt en oliekrijt op ruw
papier, gecombineerd met potloden. Het opzetten van een werk doet hij
met zwarte inkt. Dit gebeurt meestal in een keer, het inkleuren daarentegen
kan soms enkele weken duren. Vooral de kleurkeuze vergt veel tijd, omdat
deze van groot belang is voor de compositie. Deze bedachtzaamheid is ontstaan
uit het streven naar ingetogener beelden. Op zijn eerdere schilderijen
moest vooral veel te zien zijn. Nu wil hij met minder, meer uitdrukken
door een enkel aspect, een gevoel op de voorgrond te plaatsen. Deze helderheid
in kleur en lijn geeft zijn werk meer zeggingskracht. Naast de techniek,
het ambacht, is kunst voor John bovenal een weergave van zijn fantasie.
ledere creatie moet een avontuur zijn in het samensmelten van sfeer en
gevoelsstemming (fantasie) gebundeld in kleur en vorm (ambacht).
Doel daarbij is het losmaken van emoties waarbij angst en afkeer niet
worden geschuwd. John vindt dat zijn kunst de tijd waarin hij leeft moet
weergeven.
Kennis uit het verleden is voor hem een impuls om te experimenteren en
zich te ontwikkelen. De weergave van het verleden in zijn werk is ook
een commentaar op het heden. De periodes waar hij naar terug grijpt zijn
in de eerste plaats de middeleeuwen en de periode van de Jugendstil. De
middeleeuwen zijn een inhoudelijke bron, de Jugendstil is voor hem interessant
vanwege de toen gebruikte vormentaal. Een, naar zijn zeggen, "romantisch"
idee van John is dat in de middeleeuwen de mensen eerlijker met hun persoonlijkheid
omgingen. Naar zijn gevoel was het een "kleurrijkere" tijd met
betrekking tot denken, kleding en cultuur. De onderwerpen die hij in zijn
schilderijen gebruikt stonden toen veel dichter bij de mensen. Een deel
van het werk voor deze expositie ademt de tijdgeest van de middeleeuwen.
De kunst van de middeleeuwen was doordrenkt van een sterk godsbesef, dat
zich uitte door het gebruik van religieuze symbolen. John gebruikt in
zijn werk deze symbolen; hij geeft aan die symbolen echter een eigen betekenis.
Het gaat hem er om te laten zien dat het kwaad niet per definitie een
negatieve kracht is en en dat goed en kwaad delen van dezelfde mens kunnen
zijn. De tweestrijd tussen goed en kwaad speelt zich af in de mens zelf.
De mens is dus zelf verantwoordelijk voor zijn zwakheden. John houdt de
traditionele (westerse) koppeling van kwaad met zwart in stand. Het zwarte
vlak weegt dan ook zwaar in zijn werk en wordt nog versterkt door het
gebruik van een zilverkleur (het goede) dat hiermee sterk contrasteert.
Door echter binnen de zwarte vlakken veel te laten gebeuren probeert hij
het positieve van dit mystieke kwaad naar voren te laten komen.
Een directe inspiratiebron uit deze middeleeuwse tijd zijn de etsen van
Albrecht Dürer. Het werk van deze kunstenaar vormde het basisidee
voor John's portretten van 'de Ziener', 'de Nar' en 'de Heler'. Door de
macabere sfeer van deze tijd te combineren met zijn werk, probeert hij
bij de kijker een karikaturale indruk achter te laten, waarbij het accent
op de grimmigheid ligt. John probeert op deze manier niet zozeer de vorm
(persoon), alswel de sfeer (ziel) in zijn werk op te roepen. Ook in de
druk van de maand heeft hij van deze aspecten gebruik gemaakt. Speciaal
voor deze expositie is een zeefdruk ontworpen (een foto van deze zeefdruk
is afgebeeld op voorzijde van dit magazine). Deze zeefdruk, uitgevoerd
in 3 kleuren, is in een beperkte oplage van 30 stuks tijdens de expositie
te koop voor fl. 25,- per stuk (excl. lijst). De expositie duurt tot zondag
24 december a.s.
De expositie is te bezoeken dagelijks van 13.00 tot 17.00
uur behalve vrijdag en maandag in Galerie "Bekijk Het Maar"
Prinsegracht 14 Den Haag
tel:(070)-(3)637388
Tivolinogebouw
Lange Poten 41
's-Gravenhage
van 29-11 tot 24-12 grafiektentoonstelling
De expositie die een overzicht geeft van de totale grafiekcollectie van
het collectief is dagelijks te bezoeken van 11.00 tot 17.30 uur en alle
koopavonden
(zondags gesloten)
Met dank aan de firma Tivolino |
|
____________________________________________ |
|
Autodidact
John ter Horst (1956) is zo'n drie jaar bezig via pen/potlood
en pastelkrijttekeningen naar wandreliëfs, sculpturen en olieverfschilderijen
de ontwikkeling te maken tot grotere afbeeldingen. Uitgesproken afkeer
tegen hedendaagse kunstvormen en theorieen wekt bij hem een anti-theorie
op die juist in heden ten dage de boventoon voerende termen uiteen te
zetten is. Of juist niet? Zeker is volgens hem, dat er teveel vaagheid
ontstaan is in de kunst die voortborduurt op bestaande kunstvormen; het
is vastgelopen. In John's werk moeten duidelijk een aantal dingen duidelijk
worden: iedere creatie is een avontuur in het samensmelten van sfeer en
gevoelsstemming, gebundeld in kleur en vorm. Het is anti-religieus, de
eigen fantasie staat voorop, het is bedoeld om emoties los te maken waartoe
ook angst en afkeer behoren. Gebruikte materialen verliezen hun functie,
veranderen in zijn werk, waarbij hij zijn inspiratie opdoet uit het dagelijks
leven ("het hangt er helemaal vanaf hoe je er zelf tegenaan wilt
kijken"), televisie en exposities (vooral beeldenexposities) houden
zijn eigen creativiteit levendig. Als hij het idee krijgt voor een nieuw
werk gaat hij in hoog tempo werken en maakt het meteen helemaal af. Het
resultaat is dan ook vaak compleet verschillend van het oorspronkelijke
idee. Bewonderde kunstenaars en kunstvormen zijn onder andere Rodin, Albrecht
Dürer en de Jugendstil. Hedendaags: Toorop, Seal (Franse kunstenaar,
wandreliëfs), Stella en Bas Bijersbergen, een Wassenaarse kunstenaar
waarmee John soms samenwerkt. Door hem werd hij geïnspireerd om ook
met olieverf te gaan werken. Op de tentoonstelling in galerie "Bekijk
Het Maar" zijn werken met gemengde technieken te zien, pastel/olieverf
en pentekeningen door elkaar. Eerder was John ter Horst's werk te zien
op exposities in de Baskuul (2x), het Ministerie van Sociale Zaken en
gezamenlijke tentoonstellingen in galerie "Bekijk Het Maar",
Restaurant Hortus en in de etalage van John Vernon.
De expositie van John ter Horst is te zien van 7 mei tot en met 2 juni
1988 op de Prinsegracht14 te Den Haag. |
|
____________________________________________ |
|