Flyer Expo Wateringseveld 2008  
____________________________________________  

PERSBERICHT
Den Haag 14 maart 2006

JOHN TER HORST
'breekt door zijn eigen constructivistische kaders'


Opening 8 april 2006 om 17.00 uur, met openingspoëzie door Jan Schilders.
Vanuit de ramen in het Atelier aan de Gevers Deynootweg kijk je over grijze stapelingen naar de zee, een uitzicht waar een zuigend poëtische werking vanuit gaat. Hier in het helderwitte Atelier laat John ter Horst mij een nieuwe weg zien die hij is ingeslagen na twintig jaar constructivisme. Vrolijk ogende figuraties wandelen stekelig door de bestaande kaders. Er zijn altijd vele aanleidingen in een ontwikkeling maar een van de momenten is zijn vondst van een jaargang 'Beelding' uit het jaar 1989, een veelbewogen tijd met acties en idealen. Hierin komen we zijn werk ook al tegen, met daar omheen Frans Zwartjes en Gerhard Richter.
John wil naar eigen zeggen die vrijheid weer terug in zijn werk en absorbeert dan ook de tijd en zijn omgeving. Wederom een tijd met veel beweging, anders en zo mogelijk met een nog groter bewustzijn van die ander in dezelfde wereld. In FAS3 zal (de première van) het verleden, heden en een idee over de toekomst van het werk van John te zien zijn. Momenteel werkt John aan een opdracht in de openbare ruimte, een samenwerkingsproject met de fotograaf Marc Heeman (eerder te zien in FAS3).

Voor meer informatie www.fas3.nl of www.vanstand.nl
Openingstijden: do. t/m za. 14.00 tot 18.00 uur.
Expositie van 8 april t/m 29 april 2006

____________________________________________  

Open atelier bij twintig kunstenaars in Scheveningen

SCHEVENINGEN - Ruim twintig, meest jonge, Nederlandse en buitenlandse kunstenaars zetten de deur van hun werkruimte open op zaterdag 30 oktober. Dit gebeurt in het Ateliercomplex Helena aan de Gevers Deynootweg 59 in Scheveningen.
Ateliers en werk zijn te bekijken van 12.00 tot 18.00 uur. Daama is er ook nog gelegenheid om gezamenlijk wat na te praten onder het genot van levendige muziek door verschillende bands, inclusief eten en drinken.
(Beeldende) kunstenaars van verschillende pluimage; schilders, tekenaars, beeldhouwers, fotografen, videomakers, ontwerpers, performers, muzikanten, theatermakers en soms combinaties van dit alles.

Exposanten zijn:
Fotografie: Marc Heeman - Johan Nieuwenhuizen - Tim Mintiens - Marije v.d. Oever;
Helena ontwerpers: Adjan Hooymaijers - Menno Schut;
Mixed media: Harold de Bree - Marjolijn v.d. Meij;
Ruimtelijk werk/beeldhouwen: Jan Schilders;
Schilderen en tekenen: Asmir Ademagic - Adele Economou Krubnerova - Janine Hilverdink - Lilian van Hepen - Eyal Holtzman - Menno Schut - John ter Horst - Jan Jaap Venema - Leon v.d. Vet - Babette Wagenvoort - Nathalie Pravda;
Textiele vormgeving en vrij textiel werk: Marianne Kemp (horsehairweaving) - Esme Molenkamp;
'Vers' mode-, design- en kunstproducten: Anne Hylkema;
Video en installaties: Channa Boon - Adele Economou Krubnerova - Mariska Streefland;
Optredende Bands; o.a. Peptones - akoestisch.

Gemeentelijk belangenbehartiger van kunst en kunstenaars "Stroom", heeft voor de atelierruimtes gezorgd en subsidieert ook deze open atelierdag.

____________________________________________  

Expositie John ter Horst

Autodidact John ter Horst ontwikkelt zich thans op een viertal gebieden:
Het creëren van wandreliëfs, sculpturen, pentekeningen en olieverfschilderijen. Grote voorbeelden voor John zijn Jan Toorop en de beelden van Rodin. Hij leeft met en droomt van schilderijen. De middeleeuwse etsen van Albrecht Dürer gaven het basis idee voor meerdere werkstukken.

John heeft een atelier in de Garenspinnerij en is deelnemer aan 'Kunstmoment 2000'.
John ter Horst (44) had eerdere exposities in:
Het Ministerie van Sociale Zaken,
Musee Alternativ in Den Haag,
Pullman Hotel in Den Haag,
Booterwaag in Den Haag,
Deelname Artikalender Kunstcollectief Artimediair.

____________________________________________  

JOHN TER HORST

John ter Horst, geboren in 1956, is autodidact en heeft zich sinds het begin van de jaren tachtig actief ontwikkeld tot het creëren van wandreliëfs, sculpturen en pentekeningen en heeft zich later vooral toegelegd op het maken van olieverfschilderijen. John: "Voorop staat dat elke creatie een avontuur moet zijn in het samensmelten van sfeer en gevoelsstemming, gebundeld in kleur en vorm. Zonder mezelf veel van eigentijdse stijlen aan te trekken zoek ik naar een geheel eigen beeldtaal waarin ondubbelzinnig angsten en vreugde tot uiting komen. Het maken van kunst is voor mij een weergave van het op de vrije loop laten van je fantasie in combinatie met pure ambacht. Alleen met kennis uit het verleden kan een kunstenaar zich ontwikkelen met een lust tot experimenteren".

Eerdere exposities.
-Raakvlak 1987, Galerie Bascuul Den Haag
-Ministerie van Sociale Zaken Den Haag
-Musee Alternativ 1989 Den Haag
-John ter Horst en Jessy Rahman, Boterwaag Den Haag
-Deelname aan de Artikalender '90 en '91 van het Kunstcollectief Artimediair Den Haag
-Rabobank Boskoop
-Petit Galerie het Vijfde Wiel Boskoop
-Pulman Hotel Centraal Den Haag

Heeft u interesse in een aankoop, dan kunt u contact opnemen met;
John ter Horst, Cornelis Ketelstraat 35, 2806 SK Gouda, 0182-527 207

____________________________________________  

De schilderijen van John Ter Horst

Vroeger exposeerde John, begeleider in BW Kokarde, regelmatig in apotheken en restaurants. Daarna is het er een tijd lang niet van gekomen. Vorig jaar heeft hij een aantal van zijn oude schilderijen opgehangen op BW Kokarde. Sommige schilderijen had hij zelf al tijden niet meer gezien. Hij kreeg daar leuke reacties op. Met het gevolg dat hij weer zin kreeg om nieuw werk te maken.

John (38) is zijn werkende leven begonnen in een verpleeghuis in Mariahoeve. Bij een andere instelling heeft hij een opleiding tot ziekenverzorging en een in-service opleiding socio-therapie gevolgd. Daarna wilde hij iets totaal anders doen. Hij heeft toen in Waddinxveen gedurende een periode van zes jaar op een meervalkwekerij gewerkt. En niet zonder resultaat: het kweken van tropische vissen is nu een van John's hobbies. Op een goed moment wilde hij toch weer terug naar de gezondheidszorg, via een vriendin kwam hij met het RIBW in contact. Sinds vorig jaar september werkt hij als vaste kracht op BW Kokarde.

John vindt schilderen fijn omdat je op een wit vel papier of doek iets creeërt dat helemaal van jou is. Hij werkt vooral met potlood, pen en olieverf maar hij heeft ook een aantal wandreliëfs gemaakt. John start meestal vanuit een bepaald basisgegeven of een idee, het komt echter regelmatig voor dat daar tijdens het proces niets meer van overblijft. Soms ligt een schilderij ook een langere of kortere periode stil en weet hij pas na een maand hoe hij verder moet. Halverwege het maken van een werk ontstaat vaak alweer het idee voor een volgend schilderij. Aan beeldhouwen heeft hij zich nog niet gewaagd, maar het rommelt in zijn hoofd om iets in die richting te gaan doen, bij voorkeur met metaal en steen. De beeldhouwer Rodin is zijn grote voorbeeld. John heeft in Parijs en Brussel veel werk van Rodin gezien en bewonderd. In de schilderkunst is Jan Toorop zijn voorbeeld. John bezoekt veel exposities en musea. Het kijken naar wat een ander gemaakt heeft inspireert hem bij het zoeken van een thema of een werkmethode. Ook televisiebeelden en kleuren vormen een bron van inspiratie.

John zelf over het opdoen van inspiratie: "Als het in de zomer begint te schemeren komt de wereld als het ware een beetje tot rust. Het is nog niet helemaal donker, er ontstaan veel silhouetten en de dingen gaan er een beetje mysterieus uitzien. Bomen worden mooier en de dierenwereld gaat slapen. Ik zit dan in de tuin en neem een half uur lang alles in me op. Daarna ben ik in staat iets op papier te zetten". Ook muziek kan hem soms positief beïnvloeden, maar eigenlijk werkt hij het liefst in een stille omgeving. En dan bij voorkeur in het donker, met een enkel lichtpunt op het werk.

____________________________________________  

Petit Galerie 't Vijfde Wiel

Petit Galerie 't Vijfde Wiel voor kunstenaars uit de regio Boskoop.
Op een schilderachtige locatie aan de Gouwe, gelegen aan de Barendstraat in Boskoop, is Petit Galerie 't Vijfde Wiel gevestigd in een pand dat hiervoor bij uitstek geschikt is. Het exterieur doet veronderstellen dat het interieur hierop afgestemd is. Dit vermoeden wordt bevestigd bij het betreden van deze stijlvolle, met smaak ingerichte galerie, waar mevrouw S. Lamoree de scepter zwaait. Zij wordt in haar activiteiten bijgestaan door mevrouw A. van der Loo. In 't Vijfde Wiel heeft menigeen reeds gevonden wat gezocht werd om het interieur te decoreren. Bijvoorbeeld een fraai schilderij, een ets, een aquarel, kaarsen, een beeldhouwwerk of een keramische creatie. Opvallend zijn bijvoorbeeld de beschilderde houten dienbladen.
Deze petit-galerie is bij uitstek een gelegenheid waarvan gesteld kan worden dat het mes aan twee kanten snijdt. Er is een aanbod van kunst gecreëerd door kunstenaars uit de Boskoopse regio en er zijn liefhebbers die van de aanblik van al dat gecreëerde intens kunnen genieten. Daarbij biedt 't Vijfde Wiel een permanente expositiemogelijkheid.

"We hebben een stichting gevormd om jonge kunstenaars bekendheid te geven. Deze kunstenaars exposeren in onze galerie. Het is tevens een verkoopexpositie. De mogelijkheid bestaat ook om werk op bestelling te leveren. Onze stichting bemiddelt en verkoopt in consignatie. In de nabije toekomst is de opbrengst bestemd voor een goed doel, misschien wel Foster Parents. Maar nu willen we even bijkomen van de aanloopkosten". Mevrouw Lamoree is in Boskoop geen onbekend persoon, ze was immers samen met haar man eigenaar van hotel Neuf, wat slechts door een parkeerterrein van 't Vijfde Wiel is gescheiden. Ze besloot om in het pand waarin thans 't Vijfde Wiel is gevestigd iets creatiefs te beginnen. "Van lieverlede kwam ik op het idee om het pand te gaan gebruiken voor exposities, vanwege contacten met jonge kunstenaars die vroegen om expositieruimte. En zo ging anderhalf jaar geleden onze galerie van start", lacht ze. Ze benadrukt dat er aan de kunstenaars de voorwaarde gesteld wordt dat zij, om in 't Vijfde Wiel te mogen exposeren, kwalitatief goed werk moeten leveren. Lies Hardijzer bijvoorbeeld is een Boskoopse. Zij is acrylschilderes en heeft mooie abstracte pastels ingezonden van een kleurencompositie die afgestemd is op het eigentijdse interieur. Dick van Vorst uit Bilthoven maakt objecten van golfkarton en heeft ook abstracte 'producten' ingezonden. Corrie Korver uit Waddinxveen is beeldhouwster en vervaardigt o.a. leuke beeldengroepjes. Ze werkt zowel kleinschalig als met groot materiaal en is tevens bedreven in het 'gietwerk'. John ter Horst, geboren te Gouda, maar nu woonachtig in Boskoop, exposeert o.a. in de plaatselijke Rabobank en maakt vooral Oosterse schilderwerken op olieverf. Ook in 't Vijfde Wiel kan men zijn overtuigende kunstuitingen, die qua stijl duidelijk afwijken van de overige inzendingen, bekijken.

____________________________________________  

Permanente exposanten:
Wie het werk van keramiste Gees van Wet uit Waddinxveen kent, zal beamen dat zij kwalitatief goed werk levert en kunstzinnig van aard is. Doorgaans werkt zij met fraaie pasteltinten. Een glazen vitrinekast met keramiek door haar vervaardigd is een blikvanger in de woonkamer...

De Moordrechtse Gerda Euwals heeft ook bijzonder fraai keramiek in een kleur die tussen staalblauw en koningsblauw in zit, met een parelmoer glans. Haar keramiek is goed betaalbaar. Ongetwijfeld zal haar blauwe 'fruit' goed staan op de bekende ronde bijzettafel.

Jan Groenewegen maakt prachtige etsen. Fraaie lijntjes worden soms minuscuur op papier gezet en het resultaat zijn fraaie vergezichten, stillevens en portretten. Daarnaast weet hij met vaste hand olieverf op doek te schilderen, met fraaie resultaten....

Zijn vrouw Coby Hensen is aquarelliste en exposeert ook in restaurant Bibelot. Ze heeft een eigen, herkenbare stijl waarnaar je genietend kunt kijken. Ze is in staat de schoonheid van een bloem met 'waterverf aquarellerend' vast te leggen, maar ook een stilleven te vereeuwigen of een vergezicht.

John ter Horst exposeert onder andere in de plaatselijke Rabobank. John maakt vooral Oosterse schilderwerken op olieverf. Ook in 't Vijfde Wiel kan men zijn overtuigende kunstuitingen, die qua stijl duidelijk afwijken van de overige inzendingen, bekijken.

Wie de Galerie 't Vijfde Wiel eens wil bezoeken, kan dit tijdens de openingsuren doen. Donderdag van 14.00 tot 17.00uur; vrijdag van 14.00 tot 21.00 uur (van 18.00 tot 19.00 uur gesloten) en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.
Inlichtingen tel. (prive) 01727 -17239

____________________________________________  

Werk van John ter Horst, te zien in restaurant de Bottelaar.

De Bottelaar
Adres: Molenwerf 16. John ter Horst exposeert expirimentele schilderijen tot 1 april. Dit als aanloop tot de opening van de atleierruimet in De Garenspinnerij.

 

 

 

 

___________________________________________  

GEOPEND PETIT GALERIE
'T 5E WIEL

Expositie: John ter Horst. Olieverfschilderijen en diverse andere technieken.
Keramiek: Gees van Vliet.
Bundelingen v. net: Nelleke Kroes. Marina Potter:
Sieraden. Ans v.d. Bosch: kaarsen,
Kaarten, e.d.

Open vrijdags: 14.00-21.00 uur.
Zaterdag: 10.00-17.00 uur.
Via Lamoree, Barendstr. 8, Boskoop,
Tel.: 01727-17239.

____________________________________________  

BOSKOOP - In totaal tien werken van Boskoopse of oud-Boskoopse kunstenaars komen te hangen in het Rabobank-gebouw aan de Burgemeester Colijnstraat. Het gaat om werken in acrylverf van Liz Hardijzer, olieverfschilderijen van oud-Boskoper John ter Horst en aquarellen van Nellie de Jong.
De beslissing hiertoe werd genomen nadat het gebouw werd verbouwd waarna enkele lege muren personeel en directie aanstaarden. "We hebben eerst gedacht aan het ophangen van een aantal posters, maar die zijn ook vrij duur in de aanschaf", zo meldt een woordvoerder van de bank. "Vervolgens kwamen we op het idee om werk aan te kopen van Boskopers. Dat leek ons wel zo toepasselijk en het zijn ook mooie werken". De bank wil het voorlopig bij deze tien werken laten en zal later meer Boskoopse kunst aanschaffen. "We zijn ons nog aan het oriënteren", zo luidt het.

____________________________________________  

Graven gaan open, doden dansen rond de zerken. Delvers zijn nu dienaar. Vurig is het feest, warm is nog het bloed dat kleeft aan de penselen. In de kunst is de koude wind gaan liggen. De gekken gaan weer regeren, de fantasie herleeft. Ik glimlach naar mijn creatie. Hij schatert het uit.
J.t.H.

Deze opvallende piepshow is ontworpen door John ter Horst en is te zien door een kijkgat in de grote zaal van het Paard (naast de kleine bar). De installatie kan bekeken worden op avonden dat het Paard geopend is.

____________________________________________  

Expositie Musee Alternativ
Jonge kunstenaars in voormalige Rex-bioscoop


DEN HAAG - Onder het motto 'Musee Alternativ' gaan zondag 21 mei de deuren van de voormalige Rex-bioscoop aan de Lange Poten 41 weer eens open voor het publiek. De nieuwe eigenaar van het fraaie pand, de firma Tivolino, stelt deze locatie gratis beschikbaar aan een groep jonge beeldende kunstenaars. Met een groots opgezette en op de locatie afgestemde expositie presenteren zij hun actuele kunstwerken. De tentoonstelling wordt zondag 21 mei om 14.00 uur geopend. De opening wordt opgeluisterd met 'live' muziek van Indiase musici. Zij bespelen onder meer de sitar en tabla's. Daarna gaat de kunsthistoricus Tito Cruls nader in op de getoonde kunstwerken. Door de combinatie van diverse disciplines en stijlen en de specifieke indeling van het gebouw is een spectaculair geheel ontstaan. Gedurende de twee weken durende expositie, die tot zondag 4 juni dagelijks geopend is, zijn diverse performances te zien. Op de dag van de opening wordt er gemusiceerd door leerlingen van de Stedelijke Muziekschool. Verder staan op het programma onder meer een videoperformance van Mieke Visser en een optreden van het trio Schickx & The Subterraneans. Ook wordt er in een doorlopende voorstelling kunst op video getoond, waaronder computergraphics van de Duitser Bernhard Lugert. Nadere informatie hierover is te vinden in de jongste editie van het Art. Magazine van de stichting Artimediair, gevestigd in Galerie "Bekijk Het Maar" aan de Prinsegracht 14.

____________________________________________  

Roy de Hair (rechts) met enkele deelnemende kunstenaars op een van de galerijen in het voormalige Rex-gebouw. Geheel links staat Marian Sloot, derde van rechts is Kor Hendriks.

Expositie in oud bioscoopgebouw
door DANNY VERBAAN

Den Haag — De voormalige bioscoop Rex aan de Lange Poten 41 wordt vanaf volgende week zondag tijdelijk ingericht als galerie. Gedurende twee weken zijn in het gebouw zo'n vijfenzeventig werken van voornamelijk beginnende kunstenaars te zien. De tentoonstelling wordt verzorgd door de stichting Zelfkunst, die vanaf de start van de manifestatie zal gaan opereren onder de naam stichting Artimediair. "Wij proberen de afstand tussen het publiek en de kunstenaars te verkleinen", aldus coördinator/bestuurslid Kor Hendriks. 'Zelfkunst' werd zo'n drie jaar geleden opgericht om nog onbekende kunstenaars op weg te helpen. De stichting begeleidt hen bij het presenteren van hun werk. Zo worden er exposities georganiseerd in cafe's, eetgelegenheden, winkels, apotheek Mariahoeve en het Pullman Hotel aan het Spui. Zelf beschikt Zelfkunst over een kantoorruimte met het piepkleine galerietje "Bekijk Het Maar" naast jongerencentrum het Paard aan de Prinsegracht. De leden betalen jaarlijks 35 gulden en dragen een percentage van de opbrengst van de via de stichting verkochte werken af. Voor de coördinatie van de activiteiten zorgen Hendriks en Marian Sloot, beiden met behoud van hun uitkering. Zeefdrukken zijn al verkrijgbaar vanaf tien gulden. Ongeveer veertig kunstenaars hebben zich inmiddels bij de organisatie aangesloten. Meer leden wil de stichting er op dit moment niet bij hebben, omdat de twee coördinatoren het werk anders niet aan kunnen. "Wil je de kwaliteit waarborgen, dan moet je er af en toe even de rem opzetten", zegt Roy de Hair, interimvoorzitter van het stichtingsbestuur. "We willen niet te hard groeien".
Galerijen.
Voor het houden van een groepspresentatie van de aangesloten kunstenaars werd op zoek gegaan naar een grote, karakteristieke ruimte. Onder meer is gedacht aan sociëteit "De Witte" en aan het industriecomplex op de hoek Binckhorstlaan/Trekvlietplein, waar nu de gashouder wordt gesloopt. Hendriks: "We hadden als voorwaarde gesteld dat de locatie op zich ook bijzonder moest zijn". Het aparte van het voormalige Rex-gebouw aan de Lange Poten is de indeling: de twee verdiepingen zijn als galerijen rond een open ruimte gebouwd; vanaf de begane grond is via een doorschijnend gedeelte in het dak de lucht te zien. Het complex is beschikbaar gesteld door de firma Tivolino die in het pand een speelhal wil vestigen. De manifestatie heeft als titel 'Musee Alternativ' gekregen. Met het oog op de tentoonstelling zal de gevel, die nu nog dichtgeplakt zit met affiches, worden schoongemaakt door de stichting Villa Maecenatis. Deze nam vorig jaar het initiatief om kunstenaars rolluiken in de binnenstad te laten beschilderen. Tijdens het Musee Alternativ zal opnieuw een aantal rolluiken onder handen worden genomen. Thuiskunst 'Zelfkunst' verandert in 'Artimediair' omdat deze benaming de lading beter dekt, zo vindt De Hair. De organisatie vervult immers een intermediaire functie tussen kunstenaar en publiek. De ervaring is bovendien dat 'Zelfkunst' ten onrechte nogal eens geassocieerd met 'thuiskunst': met het hobbyen van amateurs. Plannen zijn er genoeg. Zo zou er bijvoorbeeld in de toekomst ook iets creatiefs kunnen worden gedaan op de Pier, in de oude tramremise aan de Frans Halsstraat of in de woontoren in Bezuidenhout-west. "Het kan zelfs voor een makelaar interessant zijn om op die manier een leeg pand te presenteren", aldus Hendriks. Het Musee Alternativ is gratis toegankelijk. De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 11.00 tot 17.30 uur, op donderdag tot 21.00 uur. Zondags kunnen belangstellenden langskomen van 13.00 tot 17.00 uur. Het openingsprogramma op 21 mei begint om 14.00 uur en omvat een optreden van Indiase musici en een voordracht van kunsthistoricus Tito Cruls.

____________________________________________  

Vrijbuiter in de schilderkunst exposeert
John ter Horst schildert tussen droom en werkelijkheid


GOUDA - Hoewel de officiële opening nog moet plaatsvinden en de atelierverbouwing nog gaande is, heeft Gouda er in de Garenspinnerij een kunstbolwerk bij gekregen. Op 'Kunstmoment 2000', de open atelier route, die half april moet plaatsvinden zal het grote publiek ook een kijkje in de keuken van dit kunstenaarsgezelschap kunnen nemen. John ter Horst treed aan de vooravond van dit gebeuren met een eigen expositie naar buiten. Enkele collega's zullen hem later op dezelfde locatie volgen. Bekende, maar ook nieuwe gezichten in het Goudse.
Ter Horst: "De Garenspinnerij is een prima locatie om te werken, maar of het nu ook zo'n ideale plek is om publiek en kopers te trekken valt nog te bezien. Echt een groepering opererend onder een eigen naam zijn we niet. We zitten er met twaalf kunstenaars en komen een aantal keren per maand bij elkaar. De plannen zijn wel aanwezig om kunstactiviteiten of workshops te organiseren. Wellicht krijgt dit allemaal in een later stadium nog vorm."
De Hagenaar van geboorte, nu tien jaar woonachtig in Gouda, startte met een atelier aan de Cornelis Ketelstraat. Hij kent Burgvliet, het Goudse kunstenaarsgenootschap. De 'vrijblijvendheid' van de bezoekers frappeert hem. Hoewel hij het prima naar zijn zin heeft in deze stad blijft zijn kunstenaarshart toch in het Haagse verkeren. Hij kiest zorgvuldig zijn woorden: "De belangstelling voor elkaars werk is hier maar klein. Ik vind het cultuurwereldje benauwend. Alles is erg besloten. Er is geen samenwerking. Deze gang van zaken in combinatie met het gebrek aan openheid, houdt de eigen ontwikkeling tegen."
Al op de middelbare school zat John onder de lessen materiaalkennis te 'prutsen op een doekie'. Later sloot hij zich aan bij stichting Artimediair voor het exposeren en verkopen van zijn werk. Veel stak hij op van het werken op de Vrije Academie in Den Haag. "Het ideeën bij elkaar opdoen en elkaar bijsturen, samen erover praten werkt erg verfrissend." Ter Horst is een deeltijd-kunstenaar. Hij is werkzaam als begeleider in de psychiatrie bij het project begeleid wonen. John: "Mijn leven bestaat uit schilderen: als ik slaap, droom ik van schilderijen. Ja, denk er zelfs in. Ik ben 'doorlopend' aan het experimenteren. De lust daartoe kan ik niet bedwingen. In de Garenspinnerij kan ik nu ook veel groter werk maken. Het is daar veel rustiger en stiller en dat is goed voor mijn concentratie. In de toekomst denk ik aan het maken van wandreliëfs met gips". Het interessante van het werk van Ter Horst is dat de worsteling tot het vinden van een eigen vorm, het gevecht met de materie en de botsing tussen droom en werkelijkheid zo duidelijk herkenbaar is in zijn werken. Zo zijn er stukken bij die het in glas-in-lood uitvoering uitstekend zouden doen. En ook dat is weer verklaarbaar omdat John een verwoed verzamelaar van Venetiaans glaswerk is. Een vrijbuiter in de schilderkunst die wellicht ooit zijn roots zal vinden, maar voorlopig zit dat er nog niet in. De expositie van John ter Horst is te zien tot 1 april in Restaurant De Bottelaar, Molenwerf 6.

____________________________________________  

Filmhuis Gouda
In de maanden juli en augustus exposeert John ter Horst in het Filmhuis. Autodidact John ter Horst (1956) heeft zich sinds begin jaren '80 ontwikkeld op een viertal gebieden: het creëren van wandreliëfs, sculpturen, pentekeningen en zijn meest actuele werk: olieverfschilderijen. John begint aan zijn schilderijen als aan een avontuur. Gehuld in kleuren ontstaat uit de interactie tussen sfeer, gevoel en stemming een geheel eigen beeldtaal. Een beeldtaal waarin zowel angst als vreugde ondubbelzinnig tot uiting komen.
Atelier en tevens bezoekadres van John:
Turfsingel 34 Gouda (0182-527207).

John ter horst, 'Bloodrelevants', 1998
FILMHUIS GOUDA
Laan??
2802 KB GOUDA toegangsprijs fl. 12,50 CJP/PAS65/donateurs fl. 10

____________________________________________  

Ger Verjans ontwerp vertoont duidelijke invloeden van zijn vroegere collages. Deze prent 'Dag en Nacht' drukt op schematische wijze door middel van geometrische vormen de maanstanden en de baan van de zon uit. Het totaal vormt een spannende compositie.

Cor de Jong is gewend aan het werken met grafische technieken en in het bijzonder met de lithografie. Voor deze kalender moest hij echter afwijken van zijn normaal gebruikte werkwijze en een zeefdruk in drie drukgangen voorbereiden. Met resultaat is - mede door het gebruik van primaire kleuren - een krachtige prent geworden.

John ter Horst gebruikte voor zijn ontwerp krijt om de spontaniteit van zijn stijl tot uitdrukking te brengen. Voor deze kalenderprent heeft hij een expressionistische stijl gehanteerd die afwijkend is van wat hij doorgaans maakt. Het resultaat is een directe, sprekende schets ingevuld met harde kleuren.

De prenten zijn uitgevoerd in zeefdruk op natuurkarton. De zeefdrukken zijn genummerd en gesigneerd in een oplage van 120 stuks (formaat 40 x 40 cm.)
De kalender is een fraai geheel geworden in vorm en inhoud. Mede door de speciale aandacht voor de vormgeving van het kalendarium en de uitvoering ervan de moeite van het aanschaffen meer dan waard. Het formaat van de totale kalender is 40 x 60 cm. De prenten zijn apart van het kalendarium gebonden.

De (gebonden) standaardversie kost fl.75,-.
De luxe uitvoering (eerste 25 exemplaren) komt op fl. 150,-.
Vormgeving en druk: Bhaskar Hande en Kor Hendriks.
De expositie, die een overzicht geeft van de totale grafiek-collectie van het collectief, duurt tot vrijdag 24 november a.s.

De expositie is te bezoeken dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur behalve vrijdag en maandag in Galerie "Bekijk Het Maar"
Prinsegracht 14 Den Haag tel: (070)-637 388

____________________________________________  

ARTKALENDER 1990
Artimediair besteedt veel aandacht aan de uitgave van eigen grafiek. Aan het eind van dit jaar is de tweede serie drukken van de maand kompleet. Bovendien wordt er voor de derde maal een kalender uitgegeven. De uitvoering en vormgeving zijn dit jaar wederom verbeterd. De kalender bestaat uit 6 pagina's. ledere pagina bevat een prent en een los kalendarium van twee maanden. Het formaat van de prenten is 40x40 cm. Het formaat van de totale kalender is 40 x 60 cm. De prenten zijn speciaal voor de kalender ontworpen door zes Haagse beeldende kunstenaars. Bhaskar Hande, Kor Hendriks, John ter Horst, Cor de Jong, Paul Pasman en Ger Verjans zijn geselecteerd uit de kunstenaars van het collectief Artimediair. Zij hebben ieder een unieke zeefdruk ontworpen die een goede indruk geeft van hun eigen stijl. De kalender is zo samengesteld, dat diverse actuele stijlen bijeengebracht zijn.
De kalender kost fl.75,- (leden en donateurs krijgen 20% korting). De zeefdrukken worden uitgevoerd in drie-kleuren-druk in een beperkte oplage van 100 stuks. Zij worden genummerd en gesigneerd door de kunstenaars en kunnen een belangrijke en voordelige aanvulling zijn van uw verzameling grafiek. De prenten zijn gedrukt op 250 grams natuurkarton. De vormgeving en druk zijn in handen van Bhaskar Hande en Kor Hendriks. De presentatie van de nieuwe kalender zal plaatsvinden op zondag 5 november om 15.00 uur in Galerie "Bekijk Het Maar". Proefexemplaren van de prenten zijn ter inzage vanaf 25 October. Vanaf deze datum kan ook ingetekend worden op de kalender.

____________________________________________  

Cover van Art Magazine
Aankondiging expostie

 

 

 

 

 

____________________________________________  

Het collectief Artimediair heeft zo langzamerhand een geheel eigen plaats verworven binnen Haagse kunstkringen. De groep van 35 aankomende kunstenaars doet momenteel op diverse plaatsen van zich spreken. Samen met theater Korzo heeft Artimediair een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een sculptuur (een model) voor het open trappenhuis in de foyer van theater Korzo. De inzendingen zijn tot januari tentoongesteld in het nieuwe gebouw van de Vrije Academie (Paviljoensgracht 20/24). Daarnaast exposeert Artimediair deze maand voor de tweede maal in de voormalige Rex-bioscoop aan de Lange Poten (het Tivolino gebouw). De expositie is minder omvangrijk dan de afgelopen keer en bestaat ditmaal alleen uit grafiek. Ook wordt de 1990-Kalender met prenten van zes aangesloten kunstenaars onder de aandacht van het publiek gebracht.
In galerie "Bekijk 't Maar", de thuisgalerie van de groep aan de Prinsegracht 14, is deze maand werk te zien van John ter Horst (1959). Net als veel andere leden van Artimediair is hij een autodidact; zonder zich veel van eigentijdse stijlen aan trekken, zoekt hij een eigen beeldtaal. De expositie is samengesteld met recente werken op papier waarbij tegen een diepzwarte achtergrond met oliekrijt een figuratieve voorstelling is getekend. Voor dit werk vond John ter Horst inspiratie in de kunst van de middeleeuwen.

Hij heeft een romantisch beeld van die tijd: een periode waarin de mens nog niet vervreemd was van zijn gevoelens, maar heel primair uiting gaf aan woede, vrolijkheid of liefde. De kunst in die dagen weerspiegelde ondubbelzinnig de angsten en vreugden van het volk, waarbij de nadruk lag op de religieuze belevingswereld. Met dit ideaalbeeld van de middeleeuwen voor ogen maakt John ter Horst zijn eigen symbolische schilderijen. Drie grote en vrije sobere werken heten 'de Nar', 'de Ziener' en 'de Heler'. Het zijn gestileerde staatsieportretten van deze volkse archetypen. Met enkele monochrome vormen bouwt hij de karikaturale portretten op. Op afstand lijkt de vorm van het hoofd op een collage van geknipt of gescheurd papier. In al hun eenvoud zijn het grappige koppen geworden die veel van hun oorspronkelijke boosaardigheid hebben verloren.
John ter Horst zegt bij dit werk geïnspireerd te zijn door de gravures van Albrecht Dürer. Toch is er nauwelijks enige overeenkomst met de schitterend gedetailleerde prenten van Dürer; wel is het zo dat John ter Horst net als zijn grote voorbeeld een allegorische betekenis aan de voorstelling geeft. Op werken met titels als 'Kwaad tegen Goed' en 'Leven en Dood' is dat heel duidelijk. De achtergrond bestaat uit twee kleuren: in het midden een groot zwart vlak, omgeven door grijs aan de randen. Het overheersende zwart staat voor de kwade krachten; het grijs voor het goede. De voorstelling toont fabeldieren, narren en duiveltjes die in een weerloos groepje mensen een gemakkelijke prooi vinden. Ook nu is het beeld niet angstaanjagend, maar eerder komisch en aandoenlijk. De werken van John ter Horst zijn allegorieën met een knipoog, moderne plaatjes bij oude verhalen over geloof en bijgeloof. Als cartoonachtige illustraties zijn ze goed geslaagd, meer pretenties had de maker waarschijnlijk ook niet. Fragment uit "Kwaad tegen Goed" van John ter Horst. HANS OERLEMANS

Galerie Bekijk Het Maar, Prinsegacht 14, Dan Haag. John ter Horst (schilderijen). Geopend van dinsdag tot en met zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 24 december.

____________________________________________  

EXPOSITIE
JOHN TER HORST


De laatste expositie van 1989 in galerie "Bekijk Het Maar" is van het werk van John ter Horst. Deze Haagse kunstenaar heeft geëxperimenteerd met diverse disciplines en materialen zoals: olieverf op doek, pentekeningen en wandreliëfs. Momenteel werkt hij met inkt en oliekrijt op ruw papier, gecombineerd met potloden. Het opzetten van een werk doet hij met zwarte inkt. Dit gebeurt meestal in een keer, het inkleuren daarentegen kan soms enkele weken duren. Vooral de kleurkeuze vergt veel tijd, omdat deze van groot belang is voor de compositie. Deze bedachtzaamheid is ontstaan uit het streven naar ingetogener beelden. Op zijn eerdere schilderijen moest vooral veel te zien zijn. Nu wil hij met minder, meer uitdrukken door een enkel aspect, een gevoel op de voorgrond te plaatsen. Deze helderheid in kleur en lijn geeft zijn werk meer zeggingskracht. Naast de techniek, het ambacht, is kunst voor John bovenal een weergave van zijn fantasie. ledere creatie moet een avontuur zijn in het samensmelten van sfeer en gevoelsstemming (fantasie) gebundeld in kleur en vorm (ambacht).
Doel daarbij is het losmaken van emoties waarbij angst en afkeer niet worden geschuwd. John vindt dat zijn kunst de tijd waarin hij leeft moet weergeven.
Kennis uit het verleden is voor hem een impuls om te experimenteren en zich te ontwikkelen. De weergave van het verleden in zijn werk is ook een commentaar op het heden. De periodes waar hij naar terug grijpt zijn in de eerste plaats de middeleeuwen en de periode van de Jugendstil. De middeleeuwen zijn een inhoudelijke bron, de Jugendstil is voor hem interessant vanwege de toen gebruikte vormentaal. Een, naar zijn zeggen, "romantisch" idee van John is dat in de middeleeuwen de mensen eerlijker met hun persoonlijkheid omgingen. Naar zijn gevoel was het een "kleurrijkere" tijd met betrekking tot denken, kleding en cultuur. De onderwerpen die hij in zijn schilderijen gebruikt stonden toen veel dichter bij de mensen. Een deel van het werk voor deze expositie ademt de tijdgeest van de middeleeuwen. De kunst van de middeleeuwen was doordrenkt van een sterk godsbesef, dat zich uitte door het gebruik van religieuze symbolen. John gebruikt in zijn werk deze symbolen; hij geeft aan die symbolen echter een eigen betekenis. Het gaat hem er om te laten zien dat het kwaad niet per definitie een negatieve kracht is en en dat goed en kwaad delen van dezelfde mens kunnen zijn. De tweestrijd tussen goed en kwaad speelt zich af in de mens zelf. De mens is dus zelf verantwoordelijk voor zijn zwakheden. John houdt de traditionele (westerse) koppeling van kwaad met zwart in stand. Het zwarte vlak weegt dan ook zwaar in zijn werk en wordt nog versterkt door het gebruik van een zilverkleur (het goede) dat hiermee sterk contrasteert. Door echter binnen de zwarte vlakken veel te laten gebeuren probeert hij het positieve van dit mystieke kwaad naar voren te laten komen.

Een directe inspiratiebron uit deze middeleeuwse tijd zijn de etsen van Albrecht Dürer. Het werk van deze kunstenaar vormde het basisidee voor John's portretten van 'de Ziener', 'de Nar' en 'de Heler'. Door de macabere sfeer van deze tijd te combineren met zijn werk, probeert hij bij de kijker een karikaturale indruk achter te laten, waarbij het accent op de grimmigheid ligt. John probeert op deze manier niet zozeer de vorm (persoon), alswel de sfeer (ziel) in zijn werk op te roepen. Ook in de druk van de maand heeft hij van deze aspecten gebruik gemaakt. Speciaal voor deze expositie is een zeefdruk ontworpen (een foto van deze zeefdruk is afgebeeld op voorzijde van dit magazine). Deze zeefdruk, uitgevoerd in 3 kleuren, is in een beperkte oplage van 30 stuks tijdens de expositie te koop voor fl. 25,- per stuk (excl. lijst). De expositie duurt tot zondag 24 december a.s.

De expositie is te bezoeken dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur behalve vrijdag en maandag in Galerie "Bekijk Het Maar" Prinsegracht 14 Den Haag
tel:(070)-(3)637388
Tivolinogebouw
Lange Poten 41
's-Gravenhage
van 29-11 tot 24-12 grafiektentoonstelling
De expositie die een overzicht geeft van de totale grafiekcollectie van het collectief is dagelijks te bezoeken van 11.00 tot 17.30 uur en alle koopavonden
(zondags gesloten)
Met dank aan de firma Tivolino

____________________________________________  

Autodidact John ter Horst (1956) is zo'n drie jaar bezig via pen/potlood en pastelkrijttekeningen naar wandreliëfs, sculpturen en olieverfschilderijen de ontwikkeling te maken tot grotere afbeeldingen. Uitgesproken afkeer tegen hedendaagse kunstvormen en theorieen wekt bij hem een anti-theorie op die juist in heden ten dage de boventoon voerende termen uiteen te zetten is. Of juist niet? Zeker is volgens hem, dat er teveel vaagheid ontstaan is in de kunst die voortborduurt op bestaande kunstvormen; het is vastgelopen. In John's werk moeten duidelijk een aantal dingen duidelijk worden: iedere creatie is een avontuur in het samensmelten van sfeer en gevoelsstemming, gebundeld in kleur en vorm. Het is anti-religieus, de eigen fantasie staat voorop, het is bedoeld om emoties los te maken waartoe ook angst en afkeer behoren. Gebruikte materialen verliezen hun functie, veranderen in zijn werk, waarbij hij zijn inspiratie opdoet uit het dagelijks leven ("het hangt er helemaal vanaf hoe je er zelf tegenaan wilt kijken"), televisie en exposities (vooral beeldenexposities) houden zijn eigen creativiteit levendig. Als hij het idee krijgt voor een nieuw werk gaat hij in hoog tempo werken en maakt het meteen helemaal af. Het resultaat is dan ook vaak compleet verschillend van het oorspronkelijke idee. Bewonderde kunstenaars en kunstvormen zijn onder andere Rodin, Albrecht Dürer en de Jugendstil. Hedendaags: Toorop, Seal (Franse kunstenaar, wandreliëfs), Stella en Bas Bijersbergen, een Wassenaarse kunstenaar waarmee John soms samenwerkt. Door hem werd hij geïnspireerd om ook met olieverf te gaan werken. Op de tentoonstelling in galerie "Bekijk Het Maar" zijn werken met gemengde technieken te zien, pastel/olieverf en pentekeningen door elkaar. Eerder was John ter Horst's werk te zien op exposities in de Baskuul (2x), het Ministerie van Sociale Zaken en gezamenlijke tentoonstellingen in galerie "Bekijk Het Maar", Restaurant Hortus en in de etalage van John Vernon.

De expositie van John ter Horst is te zien van 7 mei tot en met 2 juni 1988 op de Prinsegracht14 te Den Haag.

____________________________________________